Friday, 11 June 2010

:-> Blueberry Cheese Tart



BLUEBERRY CHEESE TART


BAHAN PASTRY

  • 1 biji telur
  • 125g butter
  • 6og icing sugar
  • 250g tepung gandum
  • 1/2 sk essen vanilla
  • 1-2 sb air (jika perlu)

CARANYA

  1. Semua bahan KECUALI AIR disatukan dan diuli sehingga menjadi doh.
  2. Jika masih keras boleh tambah sedikit air.
  3. Bulat-bulatkan doh sebesar ibu jari dan tekan dlm acuan tat & cucuk2 kan sikit dgn garpu.
  4. Bakar selama dengan suhu 160°C selama 15 minit.
*****

KRIM CHEESE

  • 250g keju Philadelpia (atau apa2 brand yg halal)
  • 60g butter
  • 60g icing sugar
  • 1 biji telur

CARANYA

  1. Pukul semua bahan sehingga halus & rata.
  2. Pipekan dulu sedikit blueberry filling kemudian tutupkan pula dgn krim cheese.
  3. Lepas tu barulah dilorek mengikut corak disukai.
*****

BAHAN LOREK

  • 1-2 titik pewarna blueberry ( E-na guna blueberry filling je)
  • 1 sudu makan krim cheese (yg telah dimixer- E-na guna cream cheese di atas tadi)
  • Lidi sate / lidi pencungkil gigi


CARANYA

  1. 1 sudu krim cheese + setitik bluberry kaler - digaul rata dan dilorekkan ke atas permukaan tat- guna lidi satay )
  2. Dibakar sekejap dengan suhu 160°C lebih kurang 5 minit (jangan lama sgt nanti krim cheesenya tak cantik)

Source : kak am

Best Regards,
^_^LovelyKitchen^_^


8 comments:

fatin hanani said...

sedapnya :D
teringin nak bljar buat :D

eT said...

dapnyer kak...menitik ayaq lioq..huhu

Am (Flora Heights) said...

wah..wah.. lawanya cistat dia..
THANIAH E-NA..

jalilah_jy said...

fuhh cantik gaya persembahan..hehe boleh masuk majalah terkenal niee..
mana tauu kan rezeki..

kesemua yg ada kat umah akak ni suke tart nie..

emilia said...

sedapnyer teringin nk cuba la

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

rupa dah macam kat kings lah..

tp home made lagi sedapkan..



kalau balik jerantut,kena bgtau saya ni...teringin betul nak rasa aok pya masakan ..hehe.. * nasib baik tak pregnant!

ain said...

bberry cis tat ni mmg fav anak2 pompuan akak!!!sedap kan!!

ayousha said...

ena..yeay..sy dh bjaya buat cistat spt respi kat LK. x sangka bgitu mudah....tp x pandai nak lorek cantik mcm ina...nnt sy post kan blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...