Saturday, 26 June 2010

:-> Satay Ayam Madu



Resepi Satay Ayam Madu kali ini tidak banyak beza dengan Satay Ayam yang di buat pada pagi raya tahun lepas. Cuma tambah madu, gula melaka dan menggunakan rempah biji. Ada masa dan sedikit kerajinan bolehlah buat seperti ini kalau tidak belasah je rempah serbuk semuanya... sedap juga! ;-p

Macam mana nak bakar satay? susah ke? perlu ada arang or bbq set baru boleh buat satay? Jangan risau ada bermacam-macam cara yang boleh kita gunakan. Di bawah ini e-na bagi pilihan dan idea untuk yang ingin mencuba.

PELBAGAI PILIHAN CARA MEMBAKAR SATAY
  1. Sapukan TUDUNG PERIUK dengan sedikit minyak masak dan letakkan di atas dapur gas. Susun satay di atas tudung periuk dan bakar sehingga masak. Boleh bakar dan renjis macam bakar dengan arang tu juga. Jangan risau tudung periuk yang hitam kerana ianya akan hilang apabila dicuci. Ini cara yang E-na guna sebab mudah dan cepat masak. Lidi satay juga tidak panas / sedikit panas. Tidak perlu beli alat pemanggang yang lain kan. ATAU
  2. Bagi yang tinggal di Jepun semua DAPUR GAS mempunyai tempat khas untuk membakar ikan/ayam. Boleh gunakan cara ini cuma berhati-hati semasa memegang lidi untuk mengangkat dan balikkan satay kerana lidi agak panas. ATAU
  3. Bakar satay di dalam OVEN dengan suhu 200 c selama 20 - 30 minit atau sehingga masak bergantung kepada jenis oven. ATAU
  4. Buat je SATAY GORENG kemudian bila dah masak cucuk dengan lidi kalau tak pun makan terus lagi senang!

E-na masak Kuah Kacang Daging untuk di makan dengan satay ayam madu. Kalau tidak salah Kuah Kacang Daging ini terkenal di negeri Johor kan... Selalu buat kuah kacang biasa tu je.


RESEPI SATAY AYAM MADU

Bahan:
  • 500 gm isi ayam/daging (hiris kecil )
  • 3 batang serai - dikisar
  • 3 hiris lengkuas - dikisar
  • 1 inci halia - dikisar
  • 1 inci kunyit hidup - dikisar
  • 1 sudu besar biji ketumbar
  • 1 sudu kecil jintan manis - dikisar
  • 1 sudu kecil jintan putih - dikisar
  • 2 ulas bawang putih - dikisar
  • 1 - 2 sudu kecil gula
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil madu
  • sedikit gula melaka / kurosato /nisse -dikisar
  • Lidi satay secukupnya

Bahan tambahan:
  • Kuah Kacang Daging / Kuah kacang
  • nasi impit - dipotong dadu
  • timun (dipotong kecil)
  • bawang besar jika suka (potong kecil)

Bahan untuk merenjis :
  • 1 biji buah keras(ditumbuk halus)
  • 1 sudu besar air
  • 1 sudu kecil gula
  • 1 sudu besar minyak masak
  • 1 batang serai
  • 1 helai daun pandan
  1. Kacau gula dengan air hingga hancur.
  2. Masukkan buah keras dan minyak kemudian kacau sebati.
  3. Serai yang diketuk sedikit dan diikat bersama sehelai daun pandan sebagai perenjis.
  4. Celup ke dalam bahan renjis dan renjis ke atas satay yang sedang di bakar.

Cara membuat satay:
  1. Biji ketumbar, jintan manis dan jintan putih di sangai / digoreng tanpa minyak sehingga wangi kemudian baru di tumbuk / dikisar bersama serai, halia, lengkuas, kunyit, bawang putih, dan gula melaka.
  2. Kemudian campurkan dengan gula, garam dan madu. Perasakan cukup manis, masin.
  3. Perap ayam dengan bahan kisar selama 4 jam atau semalaman untuk rasa yang lebih sedap.
  4. Cucuk dengan lidi satay.
  5. Bakar dan renjiskan dengan bahan renjis sehingga satay masak. Selamat Mencuba!


5 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...

rajinnya e- na buat satay, mas selalu beli je...rasa 2 cucuk e- na, nampak sedap sangat..

ijayuji said...

Salam kak ena!! nak satay!!!! kalau ada daging nak yg daging ya :D

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

memang super-duper lah awak ni E-na.

prefer satay daging dari ayam sbb ayam tawar sikit isinya.

Ila said...

E-na;

Mana gambar BM nyer.... puas dah nunggu nih...

Anonymous said...

nk try wt tp x geti nk mncucuknye.huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...