Monday, 21 June 2010

:-> Gula Oh Gula



Ada pelbagai jenis gula tapi tahukah kita setiap gula mempunyai fungsi yang berbeza dan tersendiri. Jom baca!

JENIS-JENIS GULA DAN FUNGSINYA

Di pasaran terdapat berbagai-bagai jenis gula. Samada untuk masakan harian ataupun untuk baking seperti membuat kek,biskut, roti dan sebagainya, kita hendaklah tahu kegunaan dan kesesuaian gula itu dengan produk yang hendak kita hasilkan.

1. Gula pasir (coarse sugar)
Jenis ini adalah yang paling mudah didapati. Ia bewarna putih dan butir-butir gula agak kasar. Ia sesuai untuk kegunaan harian seperti membancuh minuman dan membuat kuih-muih. Jika anda hendak membuat gula hangus untuk puding atau kek,cairkan gula pasir ini diatas api yang sederhana hingga gula cair dan keperangan,kemudian baru dimasukkan air dan kacau hingga cair.

2. Gula halus (fine granulated sugar)
Gula halus jenis ini bewarna putih dan sesuai untuk membuat kek kerana butir-butir gulanya yang halus mudah cair apabila dipukul bersama mentega ataupun dipukul bersama telur.

3. Gula kastor (castor sugar)
Gula ini bewarna putih dan ianya pilihan yang paling ideal untuk membuat kek,biskut, pastri, roti dan lain-lain. Butir-butir gulanya lebih halus dari gula halus dan ia mudah cair apabila dipukul bersama mentega atau telur. Sekiranya gula ini tiada , boleh gunakan gula halus.

4. Gula aising (icing sugar/confectioners sugar)
Gula ini adalah yang paling halus dalam kategori gula putih. Ia bukan 100 peratus gula kerana telah dicampur dengan sedikit tepung jagung. Ia jarang digunakan dalam pembuatan kek tetapi ada digunakan dalam pembuatan biskut jenis piping untuk mendapatkan tekstur yang lembut supaya mudah dipicit keluar.Gula ini biasa digunakan untuk membuat aising mentega dan membuat fondant atau pes gula (sugarpaste).

5. Gula perang (brown sugar)
Terbahagi kepada dua jenis iaitu light/dark brown.Biasanya warna yang lebih gelap mempunyai rasa gula perang yang lebih kuat. Gula perang ini selalunya kasar dan saya selalu kisar supaya ia lebih halus dan mudah dipukul bersama mentega. Gula perang ini selalunya digunakan untuk membuat biskut seperti cip coklat,biskut halia, kek buah-buahan dan lain-lain yang memerlukan rasa gula yang lebih kuat.

6. Gula merah/gula melaka/gula kabung
Gula ini selalunya digunakan untuk membuat kuih-muih tempatan seperti kasui, kuih lompang,kuih buah melaka dan sebagainya. Gula merah biasanya berpasir.Setelah melarutkan dalam air panas, ia hendaklah ditapis bagi membuang kotorannya. Gula melaka dan gula kabung agak keras dan memerlukan pisau untuk membelahnya. Rasa kedua-dua gula ini lebih sedap dari gula merah biasa. Ianya dijadikan inti untuk kuih buah melaka.

7. Sirap emas (golden syrup)
Ia bewarna keemasan dan rasanya seakan rasa gula hangus tetapi tidak sekuat rasa gula hangus yang asli. Ia adalah bahan sampingan dari pemprosesan gula. Ia selalunya menjadi bahan penambah rasa untuk biskut, kek atau pencuci mulut.

8. Gula hitam (treacle @molasses)
Adalah bahan sampingan dari pemprosesan gula dan ia bewarna gelap seakan kehitaman. Digunakan sebagai bahan penambah rasa untuk kek dan pencuci mulut ala barat.

9. Sirap gula (corn syrup/glucose syrup)
Cecair jernih yang pekat. Dihasilkan secara komersil untuk memudahkan tugas membuat aising krim mentega atau fondant tanpa perlu membuat sendiri sirap gula.

Source : Hajah Noraini bt. Haji Zakaria
Photo : Kredit to Mr. Google

10 comments:

☆ lieya latif ☆ said...

kat malaysia lak tak abis2 ngan isu gula....manjang gule takde stok huhuhuhu

maz said...

slm e-na...kita thu guna je...yg lain2nya lansung xamik kisah..teruk kan...hehe..

diana sidek said...

thanx info on pelbagai jenis gula ni. mcm2 jenis gula rupanya..hihi

sal said...

salam.eh berjenis2 gula.Manis2 belaka macam blogger kita yang ini,kan...

ima said...

salam ena...thanks for the info...

kak ina kl said...

salam..akak jrg msk blog hanis tu..kdg-kdg ajer..ceta bdk remaja kan..tak fhm bahasa mereka.

mak dia pulak baru akak bukak semalam..nantilah..klu ada masa akak gi lah jenguk...

skrg ni nak balas komen pun lambat..byk sgt nak balas.

rendang nangka tu memang tak pernah buatlah..raya ni tak balik ker?

realiti.. said...

mengambil gula berlebihan memudaratkan kesihatan..biasa kte x kire sgt kuantiti gula yg diambil dlm sesuatu mknn/minuman.cbe kalau kte tau sejauh mana sukatan yg diambil dlm sesuatu mknn/minuman tu..mesti xkan ambik kuatiti y byk.

lg2 gula skang nie mahal skit n limited nk bli.so,tobat2 dr mkn byk gula..skit2 dh..

nOOrsha said...

salam...
tq 4 the info... hehe..kat sini leh beli 2kg je sorang....kat kdai runcit lagi dasat..bile tanye gule mana baru die kuarkan.....

liyana aziz said...

info gula la.. wah, teruja tau bila baca.. hehehe.. nice info! =)

akuzle said...

ai, lama x updet belog....heehhhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...