Tuesday, 6 July 2010

:-> Pokok Cili Hijau



Pokok Cili Hijau di Kebun Mini Lovely Kitchen.

Bunga cili yang masih belum kembang.


Putih berseri kan?


Dah keluar buah cilinya..tapi masih kecil...


Yang ini dah boleh di petik. Sape nak angkat keyboard!

Sukanyaaa tengok cili-cili yang bergayut... setiap masa dok mengadap pokok-pokok ni...tak perlu nak pakai selipar pun kalau nak petik. Buka je sliding door dah boleh capai cilinya. Kerja-kerja menyiram dan menjaga pokok-pokok semua di lakukan dari dalam rumah. He... he... 'besar'kan kebun kita...;-p

Nak Tengok Pokok lagi?

*Kacang Buncis

*Tomato

*Timun Jepun

*Pokok Terung

*Pokok Daun Sup

*Pokok Daun Kesum

41 comments:

JaSSNaNi said...

salam :D...
wahhhhh dah ade cili...
mini2 pun.. atlest menjadi... :D
kan kan...

ni yg membakar semangat nak berkebun gak..
balik ni nak singgah nursery.. beli tanah..
nak sukat camne?? tanah merah and itam tu?? leh suggest kan.. and awak pakai baja ape?

anie,Nagoya said...

leh le tukar2 cili...cili kita lom berbunga...berhimpit2 dlm pasu...biarkan..thn lps tbur benih tk idup..thn ni la baru tumbuh..geram betul(-.-;)....e-na tahu hosp besat meidai universiti tu ke?dulu hubby opet kat citu...kalo betul le,pnjg langkah kita leh jumpa e-na.kalo sudi (^_^)....

ain said...

wahhh..mcm2 ye ena tnm. seronok tengok cili ena. cantik2!

JaSSNaNi said...

rasa2 nya.. tadi dah komen..
tak de lak?? nape ek? hmmmm

penuh kemusykilan... (sambil garu2 pale lutut)

MAS ( DUNIAKU ) said...

geramnya tengok pokok2 cili e-na yang subur tu, mas baru je tanam anak cili,tak sabar nak tunggu pokok tu membesar,ada petua ke e-na, nak tanam pokok cili ni...

Anna Da Lady said...

saya skang sedang cuba untuk menanam pokok cili jugak..saya beli bijinya asal daripada dlm paket tu..then, saya tanam dalam mangkuk dulu n bg dia biar besar sikit, b4 ubah...ni kwn saya ajarkan..skang dah nmpak jugak dia besar..tapi, ada yg mati..hmm, sayangnya..tak berani lagi nak alih ke tempat lain...

anie,Nagoya said...

salam,e-na.

bleh le kita tukar2 cili nnt...kita cili merah.tgh berhimpet dlm pasu tu....

ina said...

salam E-na, kagum la dgn e-na. rajin betul bercucuk tanam. macam2 ade. daun kesum pn nampak segar2, besar2. cili hijau ni pun rasa cm nk tlg petik jer...hehehe..ni dh angkat keyboard ni... ;-)

maz said...

geramnya tgk cili e-na tu..kita pun tnam cili jgk..tpi bru nk brcmbah..tnam lam pasu je..hehe...hijau2 ni sjuk mata memandangkan..

NORAIN said...

salam kak ena...
penat dah ni angkat keyboard, apsal cili xsampai2 neh...heheh

cantiknya cili2 tu, berkilat ha

LOVELY KITCHEN said...

Jassnani : Wsalam nani...yes! yes! berjaya juga membakar semangat nani utk berkebun...he he
Masa kat mesia dulu, E-na guna 2:1 untuk tanah...2 beg tanah hitam + 2 beg tanah merah(Ke terbalik aaa...errrr rasanya dah betul) Kalau nak senang beli yang dah composs tu tapi mahal sikit, kalau nak guna banyak baik beli yang merah + hitam tu murah sikit..
Guna baja organik tahi kambing...kurang bau dari tahi ayam...kalau x suka baunya boleh guna baja utk pokok dan baja buah kimia tu..

psstt : nnt upload ye gmbar pokok2, E-na suka tgk pokok!

LOVELY KITCHEN said...

anie, nagoya : pokok2 E-na ni pun berhimpit juga dalam pasu, tmpt sempit...nanti boleh upload cili anie lak....insyaallah akan jumpa nanti...pssttt: lama lagi ke kat Nagoya?

LOVELY KITCHEN said...

ain : kak ain tanam macam2 tapi semuanya 1 or 2 pokok je, suka2 sambil nak ajar anak2 minat pokok dan kenal pokok2...tempat pun sempit sangat kak...

LOVELY KITCHEN said...

Jassnani : dah ada kat atas tu nani..memang kekadang comment box ni penin sikit sbb tuan dia tgh dok setting mcm2 ni...masih dalam proses kemaskini blog ni..he he

Lovely Kitchen said...

Mas (duniaku) : Pokok Cili ni biasanya senang di serang hama tu yang susah nak berbuah...kena jaga jangan bagi ada hama...petua paling penting kasih sayang pada pokok2 yang kita tanam...belai dan bercakap dgn pokok!;-)

LOVELY KITCHEN said...

Anna Da lady : minat juga berkebun ye..bagus! masa nak alihkan anak benih tu ambik sekali dgn tanah2 asal pokok kalau boleh jangan bagi tanah terburai insyaallah tak mati...

LOVELY KITCHEN said...

Anie , Nagoya : E-na ada gak tanam cili merah tu tapi skrg ni e-na pun tak tahu yang mana satu merah sbb dah berubah kedudukan...he he tgklah nanti kalau ada yang sempat merah...
passst : nanti upload gambar pokok2 tu ye...teruja nak tengok ni...;-)

LOVELY KITCHEN said...

Ina : senang kalau ada serba sikit pokok2 yang boleh guna dlam masakan ni...E-na ke mana pergi pun mesti nak ada pokok2 asas kat pintu dapur...jom lah bercucuk tanam!

LOVELY KITCHEN said...

NORAIN : eh apsal tak sampai ek kena angkat bawa kat kedai cili kot baru dapat...kikiki...;-)

Lovely Kitchen said...

maz : samalah maz...E-na tanam dalam planter box kecik je tu...xde ruang...

skano c.a. said...

macam pro jek ambik gambau, guna macro apa tuh?

penjejak maya said...

salam ziarah ke sini..

Lovely Kitchen said...

skano c.a. : baru blajo...guna macroskop!kikiki

LOVELY KITCHEN said...

penjejak maya : thank you singgah n follow LK...jemput datang selalu...;-)

MaDiHaA said...

geramnya tgk buah2 yg bergayut tu.. tengok pokok cili E-na ni... buat akak teringat2 nostalgia masa mak & arwah ayah akak berkebun... cili besar ni adalah tanaman utama dorang... yg seronoknya time memetik hasil.. selang 2 hari sekali memetik siap upah orang utk petik.. siap tuai.. berguni2 hasilnya.. sampaikan pakwe2 kat kg bg gelaran kat kami "anak lada" hehehehe... selain tu.. sayur2 lain pun ada gak tanam.. mcm2 yg ditanam biasanya tanam secara bergilir atas tanah yg sama lepas pokok cili dah tua & dah dibuang.. coz kita takleh tanam tanaman yg sama diatas tanah yg sama berkali2.. kena gilir ngan tanaman lain.. rindunyer akak ngan zaman mak ayah berkebun dulu... asal balik bercuti.. sure akak masuk kebun.. really missed all the memory..

Ayu said...

salam ena,
wah bukan main bestnya kebun selangkah aje keluar dah boleh siram pokok2nya ya..rajin ena, bercucuk tanam..kalau k ayulah dah lama mati kot..sebab tak pandai tanam pokok..hehe..mugkin juga sebab kat spore nak apa senang..yalah ena kan duduk diperantaaun..daun2 kesum tu semua mana adakan..

anie,Nagoya said...
This comment has been removed by the author.
anie,Nagoya said...

salam ena,
ni alamat email kita...ainiwatanabe@hotmail.com
alamat skype kita susuli leps ena bls email...k?

Azmiezas said...

amboi..sejuk jugak tangan E-na ni yer..menjadi jer..

psst:..lepas ni boleh la buat sambal yer..

kak Erna said...

E-na rajinya..gambar dari bunga..sampai kebuah..cantik..E-na betul2 rajin kan..akak kagum la..rajin menanam..

Lovely Kitchen said...

Madihaa: bestnya akak ada xperience berkebun...sronok dapt tengok pokok2 membesar dan berhasil kan...kg kat ner kak?

LOVELY KITCHEN said...

Ayu ; Wsalam kak...Tanam kat balkoni je kak..memang xde ruang nak nak pijak lagi dah penuh dgn pokok2 tu, x perlu pakai2 selipar pun nak menyiram..he he...kat sini ada daun kesum semua tu...tapi e-na ni minat tengok pokok tu yang tanam gak...;-p

LOVELY KITCHEN said...

anie, Nagoya : tq ...e-na dah anto msg..keep in touch..;-)

LOVELY KITCHEN said...

Azmiezas : Alhamdulillah menjadi kali ni...ada gak masa tanam cili boleh makan daun je, lebar2 daunnya...cili x mandang!! kikiki

LOVELY KITCHEN said...

Kak Erna : rajin sikit je kak..he he minat tengok pokok tu yang lebih... rasa tenang dan eeeiii memang e-na sukalah tengok pokok2 ni belai dia...kalau masa keje dulu sanggup tu bangun 4.30a.m sebab nak siram pokok ;-p

Anonymous said...

ada petua x camne nak elakkan dr serangan benah (putih2 pd blkg daun) yg biasenye tjadi pd daun pokok cili..

Ida Ddapur said...

slm E-na....awk ni na,rajin betul lah berkebun..mcm2 ada,senang la nak msk,asal benih cili ni amik kat ner?

LOVELY KITCHEN said...

IdaDdapur : Wsalam Ida...berkebun kat tingkat 6 berapa batang pokok je boleh tanam Ida...ruang terhad...tanam main2 je sbb suka tengok pokok2 tu depan mata.. benih cili ada kat home center

LOVELY KITCHEN said...

Anonymous : Itulah musuh utama pokok cili kan...kalau ada hama tu mmg susah nak lekat cili...kalau sikit2 tu E-na picit je...he he...kalau dah banyak kena sembur racun lah... x tau pulak petua lain...;-)

hana said...

perghhhh! geramm betui ngan cili ijo nih! aritu tanam tk idop2 pulak! tangan panas kot! hahahaaa

cemomoi said...

apsal la aku tanam cili, daun asik kecut le, lama togel lepas tu merajuk bawa ke mati.. tensen tullll

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...