Friday, 23 July 2010

:-> Pokok Bendi / Kace Mior / Okra



Bendi atau di kelantan di kenali sebagai 'Kace Miorr', kalau di barat di panggil 'Okra' dan di jepun pula di panggil 'Okura'. Pokok Bendi yang di tanam dari biji benih. Semai dalam 10 bekas tapi adalah 7 pokok yang membesar elok dan berbuah. Kat Jepun ni harga bendi agak mahal. Satu pek dalam 10 biji bendi kiut miut tu 150 yen. Lebih kurang RM5.50. Tapi nak makan beli juga. Yang tanam ni minat suka-suka untuk pandangan mata bila bangun dari tidur tapi dapat juga makan sikit-sikit.

Gambar kat atas tu 5 batang pokok bendi di balkoni depan. Ada 2 pokok lagi dalam pasu. Sebelah kiri tu pokok kesum. Dah banyak membiak tapi sekarang ni sedang diserang hama...banyak sangat...dah try racun organik...ok mati hama tu tapi pas tu ada pulak hama baru...aduiiii nak kena meracun selalu nampaknya...harap kesum tu dapat bertahan....

Bendi kat atas ni baru je petik. Selain dari goreng, singgang , celur atau kari E-na juga suka makan bendi mentah...fresh kan! Makan dengan sambal belacan ke sambal tempoyak ke atau cicah budu pun sedap! Tapi AWAS bendi tak elok sangat diamalkan untuk orang perempuan. Takpe makan bendi makan jamu so balance kan..... he he...

Bunga bendi pun cantik juga. Cuba perhatikan pada batang2 bendi tu terdapat bulat2 putih macam air tu.....E-na tak tahu benda apa tu....tapi mmg banyak pada pokok bendi....bahaya ke? kalau ada masa e-na picit je benda tu...lembut macam gel...

Masa mula-mula nak hidup dulu macam susah je tapi sekarang alhamdulillah dah banyak putih buah yang keluar.....nak makan nasi g ambik bendi dulu dan cili api fresh dari pokok buat ulam...terasa macam kat kampung pulak..;-)

22 comments:

lemongrass said...

Salam E-Na,
cantik2 nya bendi tu. I pernah jugak tanam, tapi sepokok aje so bila berbuah, dpt makan sebiji2 aje sekali gus, hehehe..
Best kan bila Summer ni and tengok pokok yg kita tanam membesar dgn cantik nya :-).

Ida Ddapur said...

wah e-na....pokok bendi pun ada,mmg e-na suke b'kebun la..mcm2 dia tanam..suka tgk w'pun dr jauh,nak ikut jejak dia jugak la...tapi m'jd ke tidak?Ida baru plan nak tanam serai,kunyit,lengkuas...bila pindah nanti,..termasuk pokok kesum,tapi pokok kesum dah kematian sms dlm perjalanan dr m'sia ke sini he..he uhuhhh

jalilah_jy said...

sah sah ena ni leh join akak..hehe jelesyy akak..tah berapa byk pokok ena ada..mcm akak kata dulu kat port dickson dulu lebih 10 jenis sayuran akak tanam..
ena senang jer nak halau hama try spry dgn air sabun..akak dah try menjadi juga dulu2 laa..jgn mati dah laaa kang kena mareee heheheheee..

MAS ( DUNIAKU ) said...

e-na, cantik dan suburnya pokok2 e-na tu...jeles mas tengok...mas baru semai anak tomato, harap2 hidup subur...seronok kan dapat makan hasil tanaman sendiri..

Adry@Daun said...

Salam E-Na,
Nk order bendi sekilo... Bendi pn E-Na tnm jg. Mmg rajin bkebun ni. Betul kata jalilah_jy, gna air sabun cmpur bwg putih, spray je. Ada klon bendi yg ditnm di M'sia blh tggi smpai 3 meter.

Anna Qawina said...

salam Ena..sedap tu kace mior celur, baru ptg smlm makan cicah budu & sambal tempoyak..hihi..saya ada gak tanam pokok dlm pasu..cili, kunyit, pokok kari...dah stgh tahun tp nak masak kena beli je...cili pon baru kluar bunga..seronok tgk daun hijau kan..

Kak Rose said...

cantiknya tanaman ena, menjadi je... kak rose tengah belai pokok cili nan sebatang tu je... yg lain abes mati dah... x tau kenapa?

JaSSNaNi said...

salam e-na...

wahhhhh bercucuk tanam tak rugi kan... berbudi pada tanah akan dapat hasilnya... kankan.. betul kata pepatah orang melayu dulu2... :)

suka tengok... e-na tanam menjadi je.. walaupun kata tak jadi 3 pokok tu.. hehehehe... :)

selamat berhari minggu ya.. :)

kak Erna said...

akak pun suka tengok tanaman2 E-na..semuanya menjadi..sejuk tangan orang kata..
E-na betul ke..bendi tak elok untuk orang perempuan..

Azmiezas said...

Amboi..tomeinya bendi E-na..

akak pun dah bersemangat nak tanam sayur sendiri lah..

kakngah said...

tanam sndr??
wah.. mesti puas nikmati hasil tnm sndri ni. dah la fresh.. sudah pasti bebas dr segala racun dan bahan kimia..

ishak said...

wah bendi ni kalau digoreng campur dengan udang campur sedikit tauge,fuhh kecor air liur ni..sedap nye nyum nyum.....

Tihara said...

rajin nyew laa hai..suka tengok pic ni..cantkk..putih2 tu maybe parasit kut

Lovely Kitchen said...

Lemongrass: ni pun lum sempat nak buat masak lagi, makan mentah je almaklumlah sisi bbrapa pokok je...he he
yelah sronok tengok pokok2 tu dalam summer ni tapi kat nagoya ni skrg panas sangat..sian pokok2 tu...kobis dah bawa masuk dlm umah sbb panas sgt....

Lovely kitchen said...

Idaddapur : love gardening too much! selamat berkebun to ida juga...insyaallah hidup pokok2 tu kalau dibelai dan dijaga...

Lovely Kitchen said...

Jalilah jy: ha haaaa tau akak pun mmg suka gardening...memang e-na guna racun buat sendiri campuran bahan2 dirumah ni termasuk air sabun...nanti e-na kongsi kan kat sini....

Lovely Kitchen said...

Mas (duniaku) : jeles ye?? cepat2 tanam banyak2 he he...jeles sihat camtu xpe....;-)
perasaan sronok dpt makan yg tanak sendiri lebih besar dari hasilnya...kikiki

Lovely Kitchen said...

Adry@Daun : sekiloooo??? seketoi boleh lah he he.... ha ah mmg e-na guna air sabun campur bawang putih dan kunyit atau halia...cuma baru ni bz sikit tak sempat nak repeat sembur racun tu....;-p

uish tinggi tu sampai 3m...x de ruang nak tanam kat balkoni kiut e-na ni...

Lovely Kitchen said...

Anna Qawinna : tanam je semua jenis yang boleh makan tu, senang nak masak...sblm ni kari,kunyit, kesum,pandan, limau purut mmg wajib ada kat umah...lengkuas halia pun pernah tanam dalam pasu dan menjadi elok....

Lovely Kitchen said...

Kak Rose ; Alhamdulillah kak masa dia nak jadi elok je subur n berbuah..ada gak masa mati tu...

Alida Ali said...

rajinnya...duduk tmpt org pun rajin bercucuk tanam...saya kt sini byk yg mati dari hiudp hehehe...

presa1200 said...

mmg cuit hati bile tgk tanaman sndiri subur dan sehat walafiat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...