Friday, 2 July 2010

:-> Kacang Buncis



Inilah hasil kutipan pertama pokok kacang buncis yang ada di taman mini E-na. Hi hiiii jangan ketawa tau dah namanya pun tanam main-main dalam pasu kat balkoni kecil so hasilnya pun tak seberapa. Bolehlah di goreng bersama sayur-sayur lain. Setakat ni baru 2 kali dapat merasa kacang buncis di balkoni....adalah sebanyak di atas sekali petik.

Goreng Kobis campur dengan kacang buncis bersama isi ayam sebagai rencah merangkap lauk untuk putera puteri E-na. Saja tak masukkan cili dalam sayur untuk anak-anak makan. Kakak Damia suka sangat makan kacang buncis goreng.

Tomato dalam gambar tu juga dari pokok yang E-na tanam.

13 comments:

Azmiezas said...

bestnya dapat menikmati hasil tanaman dari titik peluh sendiri kan??..

lydzar said...

rajin yer ena bercucuk tanam ngn masak memasak..best best

Ida Ddapur said...

slm ...Ena..rajinnyer bercucuk tnm..ok la tu wlpn sikit,bole rasa hasilnyer kan..rumah ida lg la,ada satu balkoni muat utk sidai baju je..tu pun dah penuh

ain said...

wahhh...bercucuk tanam pulak dia. bestnya mkn sayur hasil tnman sendiri.

hana said...

syoknyer dh bleh tuai! kiternyer kangkung pong smlm dh petik! padahal umur kangkung tuh lom baligh lagik! kikikiki.... psstt jumpa tk benih kangkung tuh?

jalilah_jy said...

tahniah lagi sekali e-na.. bangganye ada sahabat yg rajin seangkatan dgn hobi kusss...jodoh...

cikmanggis said...

frsh ..ranggup jika di goreng.Cm pernah tanam dulu..seronok wpun dapat 8 biji je:)

kak Erna said...

E-na..seronoknya dapat makan sayur hasil tanaman sendiri..

ieda said...

banyak kelebihan sayuran hijau nieh .. ermm bagus sgt2 .. kalau anak2 ieda memang suka sgt2 ..

Jijahh @ f.k said...

fuhh .. boncis ni jijah suka sangat makan kalau masak kari udang letak bonciss ... perghh ngam habiss kan ?

Fazlinil Irma said...

salam singgah ena..

kami kat sini pun baru smlm petik salad yg ditanam.

tp bukan sy yg tanam. sy tukang siram ja. hehh.

anie,Nagoya said...

cntk hasil kcg buncis, ena...kita dh lama tk bercucuk tanam.kalo hasil dh keluar memang seronok bercucuk.maka bertambah le yg nak di tanam...teruskan sikap bercucuk tanam tu.nnt kita dtg tlg siram n petik..hihihi...\(^_^)/

HYPROBULKSMS said...

Saya tanam tak pernahnya jadi kacang ni. Pendek2 kemetot jer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...