Monday, 19 July 2010

;-> Jom Tanam Kobis Bulat



Tiada dalam perancangan nak tanam kobis tapi bila jumpa anak kobis ni terus je beli. Seronok juga tengok perkembangan kobis bulat ni dari hari ke hari. Menjaganya pun senang tak pernah lagi sembur sebarang racun setakat ini sebab tiada serangan serangga yang serius.


Cuma ada ulat berwarna kelabu yang suka makan daunnya semasa kobis ini masih kecil seperti gambar di bawah. Minta hubby je buangkan ulat tu, E-na geliiiii....eeeiiii!!! adalah 2 ekor..lepas tu dah tak de lagi.


Bukan banyak pun pokok kobis ni cuma sepokok je buat pameran..hihiiii...bagi kawan-kawan yang ada tempat dan ruang yang sesuai boleh cuba tanam pokok kobis bulat ini di dalam pasu. Cuma kena selalu siram sebab cuaca panas sekarang.

Mula-mula beli letak dalam planter box...Tu daun kuning sikit kan.. Gambar di atas pada 8 May 2010.

Yang ini pada 10 May 2010...teruja sangat nak tengok kobis ni membesar.;-)


Gambar di ambil pada 27 May 2010. Masa ni dah tukar pasu yang lebih besar.



Dah besar pokok kobis ni, gambar pada 7 July 2010...bilalah boleh di ambil kobisnya.... suspen juga...;-p

20 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...

e-na kalau tanam pokok menjadi je ye...geram mas tengok pokok kobis tu, suburnya...mas tanam pokok ada juga yang mati, knpe ye...frust betul...mas nak tnya, mas baru semai benih tomato, boleh idup ke e-na, e-na tanam tomato dr benih ke ank tomato..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

mesti tak sesabar tunggu anak kobis tu besar.


puas makan tu! lebih2 lagi tanam sendiri.

Abang Long said...

Salam..
Bagus gak tanam kobis s'diri tuh.. suruh hubby lak tangkap siulat2 tuh..satu cara mengeratkan kemesraan suami isteri...hehehe..agenda 2 dlm 1.
Well, sy lak xleh mkn kobis..kembung perut..angin..

Follow u

syufaa said...

nmpak segar laaa..
cantik kaler die.. :)

ijayuji said...

Salam kak ena!!!! missss u a lot!!!!! kita jeles betul tgk org tanam apa pun menjadi huh! akak sihat ke kak? winduuu lahhh! ni skodeng2 jap :D harap akak sihat2 tau!

PEJUANG KESENIAN EXTREME said...

Jom makan kubis bulat..hahah
salam perkenalan..

Pesanan kepada Umat Islam

nurr kasih said...

salam ziarah..
bestnya dpt tanam sendiri kan :)

fara dean said...

salam e-na..kadang2..best gak dok negara org..boleh tnm sayur sndiri..segar plak tu..takde racun serangga..sihat sikit..

NORAIN said...

salam kak ena :)
rajin betul la kak ena bercucuk tanam,..
itu nasib takde tanah luas, kalo tidak, mau semua jenis benda la kak ena tanam...heheh

bagus kak ena! teruskan!

Sofya said...

salam...

saya suka makan kobis...hehehe

Alida Ali said...

bestnya tgn sejuk subur je tanaman...sy kalau tanam mati je la...

JaSSNaNi said...

E-na.. salam :)

wahhh .. kali ni tanam kubis lak ye... :) nani tengah tanam cili benggala... tak tau ler rupanya nanti camne.. kecil lagi.. benih cili tu pun.. nani amik dari cili benggala yg nani beli utk wat topping atas pizza hari tu..

agak2 e-na.. menjadi tak nanti?? :) :)

Adry@Daun said...

Salam E-na,
Tgn E-na ni mmg jnis sejuk sbb bila tnm pkk smuanya mjadi dn subur. Wlpn kobis tu hnya sepokok tp ada kepuasan bila tgk hasil dr tgn kita sendiri.Dn yg pnting ia bebas drp racun.

LyNn HaMzAh said...

bestnyer kak...x sabar nak tgk kobis tu dipetik...

Wanieyra said...

Rajinnya..... kita ni maslas sikit

Azmiezas said...

teruja akak tengok..coz tak sangka ye,..dalam pasu pun boleh idup..

asmariza said...

salam along.. wahh comeynyer kobiss tuu.Puas hati biler yg ditanam menjadi jer. Frust biler tgk x sempat besar dimakan ulat. Tapi tu kira rezeki si ulat gak la...hekhekhek

sweetsal said...

segar nampak kobis tu..sejuk betui tangan menjadi pulak kobis tu..buat sayur lemak buh udang n telur pun sedap tu..

+akufobia+ said...

suka kobis makan dengan sambal belacan.aa.

kak Erna said...

E-na kobis yang ditanam sendiri ni..memang sedap..manis aje..kawan2 akak kat sini boleh buat ulam lagi..akak tak boleh la..mesti nak goreng juga sekejap..
lepas ni..E-na beli pulak kobis purple..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...