Saturday, 3 July 2010

:-> Taiyaki


Jalan-jalan kat Jusco nampak acuan ni terus terfikir nak buat bahulu. Masa beli tak tahu pun nama kuih jepun ni. Bila balik minta hubby bacakan resepi di belakang kotak baru tahu yang kuih ni namanya Taiyaki dan baru teringat biasanya kat Jusco / aeon ada jual Taiyaki panas.

Taiyaki adalah kuih berbentuk ikan yang biasanya berintikan kacang merah. Kalau tak suka kacang merah boleh juga gantikan dengan inti coklat atau custard. E-na try buat inti kacang merah dan coklat menggunakan resepi di kotak acuan. Cara nak buat taiyaki boleh tengok disini.

E-na tak dapat nak taipkan resepinya sebab kotak acuan tu Damia bawa ke sekolah untuk buat robot menggunakan bahan-bahan terbuang. Buat kuih ni last 2 weeks, ingatkan nak tunggu dapat semula resepi tu baru nak publish tapi sampai sekarang belum dapat lagi. Insyaallah bila ada nanti E-na kongsikan disini.





14 comments:

deeTha H said...

amboi...
comelnya bentuk ikan tu....

akuzle said...

oho... itu namanyerr... kiter panggey 'bahulu ikan' ajer....

hana said...

sama la kiter na.. kotak2 ber`harga` dah kene jd mangsa robot! hahaha... dah lama tingin nak buat kuih nih! tp lum sampai2 lg seru.. haiihhhhh...

lydzar said...

bahulu ikan glemer dibuat sbg salah satu hantaran time bertunang kt kg saya :)

MAS ( DUNIAKU ) said...

cantiknya ikan tu, untuk buat hantaran cantik kan e-na..comei betul..

kak Erna said...

E-na..betul2 rupa kuih bahulu kat malaysia ni kan..

LOVELY KITCHEN said...

deetha : tq deetha!

akuzle : betullah tu ayu mak E-na dok wat bisnes bahulu ada gak wat yang bentuk ikan ni...

hana ; tu la hana x perasan lak resepi kat kotak tu tak salin lagi..he he

lydzar : betul tu...mak e-na pun buat macam2 jenis bahulu ikan ni untuk tempahan hantaran dan majlis2...ada ikan sebelah, ibu ikan dan anak2 ikan pun ada macam berenang je ikan tu atas dulang hantaran...

mas : memang sesuai utk hantaran.. cantik!

kak erna : rupa memang sama kak cuma asal2 bahulu kita plain je bahulu jepun ni berinti kacang merah...

maz said...

bdk2 msti brsmngat nk mkn...mak bdk pun tibai jgk tu...hehe..

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

sdp je tgk pic mknan adoiyai

Lovely Kitchen said...

maz :
ha ah kak berebut anak2 makn sbb tengok comel je ikan tu..mak dgn bapak budak x suka sangat...;-p

MissXYZ : sedap lagi kalau dapat makan kan!he he

indahhouse said...

salam kak e-na,
macam bahulu ke? ada filling? oh.. sedap!

Lovely Kitchen said...

indahhouse : wsalam nur, macam rasa waffle...ada filling kacang merah...anak2 suka sangat..mamanya kureng sikit..he he...

Jijahh @ f.k said...

baru je nengok pasal kuih ni kat tv ... tapi dia letak jem .. nampak sedap sangat .. mana beli acuan dia ?

LOVELY KITCHEN said...

Jijahh@f.k:
Acuan ada jual kat AEON / Jusco...
inti boleh isi apa2 yg kita suka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...