Tuesday, 11 May 2010

:-> Maggie Goreng Bungkus



Maggie Goreng Bungkus
Bahan-bahan :
  • 1 bungkus maggie perencah kari (bukan maggie goreng tu tau, guna maggie kari yang untuk masak berkuah tu baru sedap!)
  • sedikit kobis - dihiris halus
  • sedikit carrot - dihiris nipis panjang2
  • sedikit udang/ ayam/ daging
  • 1 ulas bawang putih -mayang halus
  • 1 ulas bawang merah- mayang halus
  • sedikit air
  • Air untuk rebus maggie
  • Minyak untuk menumis
  • 2 biji telur
  • sedikit pewarna merah
Cara-cara:
  1. Didihkan air, masukkan beberapa titik minyak masak dan rebus maggie sehingga lembut.
  2. Angkat dan toskan.
  3. Tumis bawang putih dan bawang merah sehingga wangi.
  4. Masukkan perencah maggie( x perlu habiskan nanti masin sgt), udang dan sedikit air diikuti dengan kobis dan carrot.
  5. Kemudian masukkan maggie dan kacau rata.
  6. Angkat dan ketepikan.
  7. Pecahkan 2 biji telur di dalam mangkuk.
  8. Masukkan sedikit garam dan pewarna merah, kacau sebati.
  9. Panaskan sedikit minyak di dalam pan.
  10. Masukkan telur dan dadarkan. Lihat di sini untuk cara2 membuat telur bungkus.
  11. Letakkan maggie goreng diatas telur dan lipat telur.
  12. Terbalikkan terus ke dalam pinggan.
  13. Boleh di letak sos diatas telur jika suka dan hias mengikut creativiti anda. Selamat mencuba!
TIPS
  1. Titiskan sedikit minyak masak ke dalam air rebusan maggie supaya tidak melekat.
  2. Untuk mendaptakan telur bungkus yang cantik boleh lihat disini - Nasi Lemak Goreng Pataya


Best Regards,
^_^LovelyKitchen^_^

8 comments:

fuzidss said...

fav my son Alif ni

ain said...

rajin tu!! akak pun mlm td mkn maggi tomyam je, maggi in a cup.hihi

☆ lieya latif ☆ said...

wah....presentation mage goreng mmg marbeles...tgk terus rase lapo tau....cayalah....mmg cun!! kreatif tul buat ala2 cam nasi pataya ....bertambah2 menyelerakan...

MAS ( DUNIAKU ) said...

sekali sekala makan maggi goreng bungkus sedap kan,yummy...

Nor Aishah said...

sedapnyer... yummy2

E-na Zarina said...

fuzids : bila nampak telur bdk2 mmg suka kan...

ain : sedap kan mkn maggie sekali sekala...kdg2 tu nak yg pure rendam air panas jer...huhuu

Lieya latif : utk ngap sendiri lieya... wat camna pun habis...

mas (duniaku) : mmg kena mkn sekali sekala sbb import punya maggie! kikiki

E-na Zarina said...

Nor Aisyah : ha haaa yummy!

sue said...

hi... wah cam best jel resepi akk nih.. salam perkenalan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...