Tuesday, 18 May 2010

:-> Pokok Timun Jepun


Pokok Timun Jepun yang baru mengeluarkan putik bunga. Pokok pertama timun jenis kecil sikit berbanding dengan pokok kedua.

Bunga timun yang sedang berkembang.


Ini pokok pertama. Walaupun putik buahnya keluar dulu dari pokok yg ke dua tapi masih kecil lagi... Bunga pun baru kembang.


Timun ke dua dari pokok yang pertama. Baru dua biji....


Timun pertama yang keluar dari pokok yang kedua. Bunga pun dah mulai layu untuk proses pembesaran timun. Saiz buahnya lebih cepat besar dari pokok pertama tadi walaupun putiknya keluar lambat sikit dari pokok 1.

Timun yang kedua dari pokok yang ke dua. Bunganya masih belum kembang. Melentok gitu...

Itu semua 4 biji putik timun yang baru keluar. Harap dapat membesar bagai johan...kikiki.

Klik je kalau nak tengok Pokok terung, Pokok daun sup, dan Pokok Kesum Thailand


Best Regards,
^_^LovelyKitchen^_^

20 comments:

azian said...

Salam, E-na ni minat gardening jg yea....mcm2 ada di tanam. Akak pun suka jg. Seronok bila tgk pokok sayur2an tu berbunga & berbuah.

dalila said...

rajinnyer berkebun...akak rajin gaks tapi tak berapa nk subur... tak berbaja..tapi mmg seronok tgk pokok2 subur yg menghijau..

Jantan Keparat said...

hukhuik..
chumel2!

rATu kEBaYA said...

timun.. suke.. harap membesar dengan jayanya....

sayangsayangibu said...

timun jepun sedapkan
ranggup sya sangat suka..

AdryDaud said...

Salam E-Na, yg ni namanya zuchini kn. Ada tnm di Cameron Highland. Mmg spesis timun keluar buah dgn bunga, lps tu baru bunga bkembang mcm pkk labu juga. Rajin E-Na bkebun kat umah.

fatin hanani said...

msti best kan bila bnda yg kita wat mnjadi :D

ezzyra said...

cntik bnga zukini...hehehe

AinZa said...

rajinnya akak berkebun :)
berbudi pada tanah dapatlah hasilnye..
kadang2 tu xlah banyak dan mudah beli di kedai je.. tp kepuasan tu kan. seronok dapat tgk tanaman tu membesar dan mengeluarkan hasil..

MAS ( DUNIAKU ) said...

geramnya tengok pokok e-na, subur2,mas pun dah tanam balik pokok daun sup ngan daun kesom,tengok la nanti,rasa2nya sekarang ni macam nak hidup,minta2 la menjadi..suspen tau..

Azmiezas said...

tak sangka timun jepun ada bunga yg sangat cantek..

CikLilyPutih said...

nie 1st time tengok timun jepun nie, lain ek

fa10 said...

ingat pula tajuk buku cerita zaman kecik2...
berbudi kepada tanah banyak untungnya

Zaitun said...

Salam e-na

Kak Zai rajin tanam pokok2 bunga aje, kalau tanam pokok2 macam Ena tanam dapat makan hehehhe....

kak ina mail said...

Ena , timun jepun tu boleh masak tak?senang tak nak tanam.

Kamsiah said...

akak biasa beli timun jepun kat cameron highlands...ranggup ja kan...walaupun 'rupanya' tak berapa menarik hehe...

sal said...

Salam. Eh cantik bunganya...macam pokok hiasan lak...E-na, teringat sambal belacan cecah timun sedap..

Puan Isah said...

Salam E-na :)

Cantik jugak warna kuning bunga pokok timun jepun ni. Nanti dah dapat byk buah boleh ajar akak recipe masakan nya ok?

Nak follow blog E-na, harap sudi follow blog akak :)

Terima Kasih... :)

kak Erna said...

salam E-na..cantik naiknya poko ena..akak pernah tanam pokok timun jepun ni..beli benih kat kedai..keluarnya timun biasa yang banyak biji tu..

meen ell.eza said...

zuccini...sedapnya makan buat ulam..tak sbr nak tgk hasil dari pokok ena ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...