Wednesday, 5 May 2010

:-> Mee Goreng Mamak



Mee Goreng Mamak

Sediakan cucur udang dahulu... ikut cara masing-masing. Boleh guna cara di bawah untuk hasil yang cepat...:-)

Cucur Udang Segera

Bahan-bahan
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/4 sudu kecil baking powder / soda bikarbonat
  • Sedikit udang - dipotong kecil
  • Sedikit taugeh - di buang ekor
  • Sedikit daun kucai - di potong 1 inci
  • Serbuk kunyit
  • garam
  • Air secukupnya
Cara Cucur Udang Segera :
  1. Bancuh semua bahan di atas dengan air secukupnya macam nak buat cucur.
  2. Panaskan minyak. Sudukan bancuhan ke dalam minyak panas.
  3. Jadikan 4 atau 5 biji cucur udang.
  4. Balikkan. Bila masak, angkat dan letakkan dalam pinggan yang di alas dengan kitchen tissue.

Bahan-bahan untuk mee:
  • 300 gram mee kuning
  • 60 gram daging - hiris nipis
  • cucur udang - di belah 4
  • 1 pokok sawi - di potong kecil
  • taugeh
  • fish cake - dihirs nipis
  • fish ball - dibelah 2
  • 1/2 sudu kecil serbuk cili giling (ikut selera masing2)
  • 1/2 sudu besar serbuk kari
  • 2 sudu besar kicap pekat
  • 2 biji telur
  • 1/2 labu bawang besar - cincang halus
  • 2 biji bawang putih - dicincang halus
  • sedikit air
  • garam secukupnya
Cara Membuatnya :
  1. Panaskan minyak, tumis bawang besar, bawang putih, serbuk kari dan cili giling sehingga garing dan wangi.
  2. Masukkan daging dan sedikit air. Kacau sehingga daging lembut.
  3. Masukkan fish cake, fish ball, cucur udang dan kacau.
  4. Kemudian masukkan kicap dan mee. Kacau rata.
  5. Masukkan sawi.
  6. Buat lubang di tengah-tengah kuali dan pecahkan telur.
  7. Apabila telur telah masak sedikit barulah di kacau dan di gaul rata.
  8. Masukkan taugeh. Kacau dan biarkan mee kering sedikit barulah di angkat.
  9. Taburkan bawang goreng, cili merah dan hijau, hirisan timun, tomato dan limau kasturi/ lemon. Sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba.

Best Regards,
^_^LovelyKitchen^_^

10 comments:

LiAnA said...

huh!! ini baru betul mee goreng mamak... lapar terus bila tgk...

mizwa said...

amboi kak buat rasa lapar lak mlm2 cenggini tgk mee mamak akk..teringat dlu2 kat kpg ada kedai jual mcm nie tapi dia siap letak kentang rebus dgn sambal sedap giler...

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

kalau mee goreng mamak ni..mmg banyak telo ek..pastu..mesti kena ade cucur udang tu eh? ermm...xpernah tau la plak...huhu..pape pon mee goreng memang sedap sangatt...peberet my mr.eman ngan sye sekali..hehe..
tiap kali balik sini..mesti request mee goreng..hehe..

Zaitun said...

Kak Zai suka tapi kalau makan kat kedai mesti minta pedas.

akuzle said...

salam, e-na....

wah! kali neh jadi mamak laa plaks yea? eheheh... sure sedap tuh... teringat mee grg mamak kt DE 17, mmg sedap...

btw, tapak kasut tuh ok, x licin. mmg selesa sgt2. harap2 dpt bertahan lama.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

bukan mee goreng E-na ke?
mamak pulak dapat nama eh...

hehe..

kak Erna said...

E-na..terima kasih..kagum betul ngan E-na..rajin masak dan mencuba pelbagai resepi...

♥LOVE2COOK♥ said...

Ding~dong...akak!!! Love is here..tlg bukak pintu, nak kidnap mee goreng mamak tuh! heheh ;)

Billxqvp said...

salam, e-na.... wah! kali neh jadi mamak laa plaks yea? eheheh... sure sedap tuh... teringat mee grg mamak kt DE 17, mmg sedap... btw, tapak kasut tuh ok, x licin. mmg selesa sgt2. harap2 dpt bertahan lama.

Samuel Henderson said...

kalau mee goreng mamak ni..mmg banyak telo ek..pastu..mesti kena ade cucur udang tu eh? ermm...xpernah tau la plak...huhu..pape pon mee goreng memang sedap sangatt...peberet my mr.eman ngan sye sekali..hehe.. tiap kali balik sini..mesti request mee goreng..hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...