Thursday, 20 May 2010

:-> Nasi Lemak Harum Halba




Nasi Lemak Harum Halba

Bahan-bahan ( 4 orang )

  • * 2 mug beras (dicuci bersih)
  • * 1/2 mug santan pekat
  • * 2 mug air(ikut jenis beras)
  • * 1 biji bawang putih (di mayang halus)
  • * 1/2 inci halia (di ketuk / dihiris )
  • * 1 sudu kecil halba
  • * 1 sudu kecil garam
  • * Sehelai daun pandan

Cara Membuatnya :
  1. Masukkan semua bahan ke dalam rice cooker.
  2. Masak nasi seperti biasa. Kacau sedikit semasa nasi mendidih dan ketika nasi hampir kering supaya santan bergaul rata.
  3. Sesuai di makan bersama sambal tumis, timun, telur rebus/goreng, bilis goreng, sambal sardin, kangkung rebus atau apa sahaja lauk kegemaran anda.
  4. Nasi Lemak ini akan mengeluarkan bau yang sangat harum ketika mendidih. Pasti perut terasa tak sabar untuk menikmatinya. Selamat mencuba!

Source : My Mum Recipes

Best Regards,
^_^LovelyKitchen^_^


15 comments:

cikmanggis said...

alamak baru terfikir nak makan nasi lemak pagi pagi ni..sambal tu..sedapnya:)

AinZa said...

sedapnya...nak trylah buat nasi lemak halba ni :)

Jojoe said...

terliur tengok nasi lemak tu..dah lama tak makan nasi lemak...ada tak resipi nasi lemak kurang lemak...??huhu

~BUTfulsay~ said...

sedapnyer kak.. kecur air liur dibuatnyer... meh nk cket... hehehehehe...

ain said...

sedapnyaaa...nak sikit!

Azmiezas said...

Amboi..harumnya sampai sini..

☆ lieya latif ☆ said...

adoihai.....bukak blog ena ni mmg mencabar keimanan lieya tau heheeheh....tgk pic nasi lemak ni, terus terbau2 harum halba ngan pandan tu ena.....sedap nampak!!

MAS ( DUNIAKU ) said...

wah e-na, sedapnya nasi lemak ,mas suka la sambal tu, sambal udang kan, pekat la..

Watierman, rmanbkr said...

Nasib baik baru jer beberapa hari lepas buat nasi lemak....tapi nak juga sepinggan...boleh?E-Na boleh la ya!

maiyah said...

nampak mmg mnyelerakan..

♥LOVE2COOK♥ said...

Memang harum sampai ke Klang kak!!! hehe...sedapnyeeee! Love sometimes letak halba gak dlm NL...

nak sepinggan! ;)

kak Erna said...

e-na..sedp ke nasi lemak letak halba..akak tak pernah lagi buat,,kalau masak kari ke..asam pedas ke..barulah akak letak halba tu..

geraugebang said...

baunya sajer aku sudah tergoda...inikan pula rasanya...

mummyseri said...

salam kak..
ermm macm dpt bau lah keenakan nasi lemak ni..:)
msti sedapkan ngan sambal tu lagik..

ERMAYUM said...

halba tu apa ye?:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...