Sunday, 28 August 2011

:-> Kuih Limas



Kalau tengok kuih dalam daun pisang macam di bawah E-na akan kata itu kuih tepung pelita. Tapi sekarang baru tahu yang ada kuih sama rupa dan bentuk dengan tepung pelita tapi rasanya berbeza. Kuih Limas menggunakan tepung gandum manakala tepung pelita menggunakan tepung beras.

E-na pernah buat tepung pelita tapi rasanya tidak seperti yang diinginkan...jadi seperti berselut...mungkin tepung beras kat sini berbeza. Kalau ada tepung beras Malaysia tentu sedap...eerrrmmm kena  tunggu balik malaysia lah baru boleh bertepung pelita sedap.

Bila jumpa resepi Kuih Limas terasa ingin mencuba. Tapi kuih E-na buat ni keras sikit tidak selembut tepung pelita...mungkin terlebih sukatan atau sememangnya tekstur Kuih Limas begini? Apa pun thanks Mas atas resepi. Lain kali kena kurangkan sukatan tepung supaya lebih lembut.



RESEPI KUIH LIMAS

Bahan Lapisan Bawah:
  • 2 1/2 cawan santan cair (E-na guna 500ml)
  • 2 helai daun pandan
  • 1 cawan tepung gandum (E-na guna 120g)
  • 2 sudu besar gula
Cara-cara:
  1. Kisar daun pandan dengan santan cair dan tapis.
  2. Masukkan gula, tepung gandum dan pewarna hijau jika perlu dan kisar sebati. Ketepikan.

Bahan Lapisan Atas:
  • 2 1/2 cawan santan pekat 
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh garam
Cara-cara:
  1. Satukan semua bahan, kisar dan ketepikan. Jika tidak menggunakan pengisar, adunan perlu ditapis supaya tidak berketul. Ketepikan.

Bahan sampingan:
  • Daun pisang untuk acuan
  • gula sebagai inti
Cara-cara :
  1. Panaskan pengukus.
  2. Letak 1 sudu kecil gula pasir dalam acuan.
  3. Tuang adunan lapisan bawah (warna hijau) separuh acuan.
  4. Kukus selama 10 minit dengan api sederhana.
  5. Angkat dan tuang adunan atas.
  6. Kukus lagi selama 10 minit.
  7. Sedia untuk dihidangkan ketika panas atau disejukkan dulu di dalam peti ais. Selamat mencuba dari Lovely Kitchen.







2 comments:

アヌム ちゃん said...

nampak sgt sedap..tapi xde pengukus camne nak buat..sobsobbb.camne suasana raya di tmpt akak..meriah x..huhuu

Fariasawgs said...

nampak sgt sedap..tapi xde pengukus camne nak buat..sobsobbb.camne suasana raya di tmpt akak..meriah x..huhuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...