Thursday, 29 October 2009

:-> Tomyam Putih



Kalau masak tomyam, E-na memang x guna sebarang pes tomyam sebab suka rasa yang original...dan e-na ada dua versi tomyam yang e-na namakan Tomyam Putih dan Tomyam Merah. Dan biasanya tomyam e-na ni penuh ngan sayur...he he dh mmg hantu sayur nk wat camna...selalunya ayam ngan daging dlm tomyam tu e-na amik bilas ngan air sket kemudian goreng ngan oyster pedas baru licin.

Ni resepi utk Tomyam Putih...Tomyam Merah nanti n3 lain kali lak yer...

Bahan-bahan:-)

* Sedikit daging (dihiris nipis)
* Sedikit ayam (dipotong kecil2)
* 6 ekor udang
* Carrot
* Kobis
* Cauliflower
* Baby Corn
* 1/4 bawang besar dipotong
* 1-2 ulas bawang putih (diketuk)
* 1 biji tomato dibelah 4
* 2 batang serai(diketuk)
* 2 biji limau nipis(nak masam letak lebih)
* 2 helai daun limau purut
* 3 biji cili api/siam(nak pedas letak lg byk)
* 4-5 cawan air
* Garam secukup rasa
* Sedikit Perasa


Cara menyediakan:-)

1. Panaskan 1 sudu besar minyak masak.
2. Masukkan bawang putih, kacau hingga naik bau,jgn sampai hangit.
3. Masukkan air, biarkan mendidih.
4. Masukkan ayam dan daging, biarkanmendidih.
5. Masukkan serai, carrot dan kobis.
6. Kemudian masukkan cauliflower, bawang besar, baby corn.
7. Perahkan limau nipis dan masukkan daun limau purut serta cili padi yg di ketuk.
8. Masukkan garam dan perasa.Rasakan cukup masam,masinnya dan akhir sekali baru
masukkan udang.
9. Bila sudah masak masukkan tomato dan tutup api dapur.
10.Sedia dihidangkan.

Best Regards,
^_^LovelyKitchen^_^

3 comments:

Watierman said...

Mengancam tu E-na...akak suka makan tomyam...tapi hubby tak berapa suka sebab kan ada rasa masam2...dia suka sambal tumis memanjang!!

TintaCyber/DapurkuBerasap said...

respect tengok tomyam e-na...masa dok blajar di KL dulu tomyam ginilah selalu order mkn.masih teringat aroma daun limau purut dgn serai..kat Kuching tak jumpa lagi tomyam bgini...huhu

E-na Zarina said...

Kak Watie : Tq kak...eerrmm kami ni sumenya belasah je kak...tolak batu ngan kayu je kot... he he

TintaCyber : Tq...ala biasa2 je tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...