Wednesday, 25 August 2010

:-> Pokok Cili Api




2 pokok cili api yang sudah pun penghujung buahnya. Mana nak dapat cili api fresh kat Nagoya ni. So bila dapat kutip hasil pokok sendiri bukan main seronok lagi. Kami ni suka pedas.

Cili yang masih hijau ini selalu menjadi mangsa E-na dan hubby. Penyek dalam sup ke, budu ke, singgang ke memang sedap. Kalau tak pun penyek dalam nasi macam tu jer....hi hiii pas tu mulalah pedas sampai ke telinga!

Pokok yang ni baru bewarna coklat cilinya. Belum merah betul lagi.....agak2nya sempat ke nak merah....macam tak sempat jer....;-p

Bila dah pengujung usia pokok cili ni baru boleh biarkan dia masak. Itu pun adalah 4 or 5 biji jer yang merah. Yang lain tu dah selamat di petik ketika masih hijau. Susah nak dapat benih cili padi kat sini. Rasanya nak simpan yang merah ni buat benih.





10 comments:

☻UsaGi NaNa☻ said...

huhuh..kalo letk dgn kicap bilal sedap..huhuhu~

Ummi Humaira said...

salam Ena...

dulu akak pun suka mkn cili gitu juga , tp dah berumur ni ,perut dah tak tahan lg...

mas said...

mas pun suka cili kicap....sedapnya..cantik2 cili e-na ni, geram mas tengok...

mila.ibunajihah said...

bila sebut budu, singgang dan cili..mmg boleh kecuq air liur..hehe

Asmara said...

Kak Ena, cantiknye cili dia. cili kite sampai hari ni tak hidup2. hihi.. x jaga pun pokok kite tu.

Adry@Daun said...

Salam e-na,
Bestnya tgk pkk lada yg e-na mgeluarkn hasil utk tuannya. Best tu cili/lada/cabai segar picit dlm budu.. Ada bw ke bekalan budu ke Nagoya tu?

Ayu Safieza said...

Assalamualaikumwbh Ena....

Waa....segar bugar pokok cili tu...and...cendol2 2 resepi tu nampak sodapppp....

Pose ok x? selamat berbuka ena....;)

inaku79 said...

cili mcm ni mmg sedap kan penyek dlm budu....hehe...dh lama dh x mkn budu... geram la tgk cili tu, nampak 'sihat' jer!

fuzidss said...

segarnya pokok ni

kakzaa said...

e-na, segarnya pokok cili tu..
akak tanam gak, tp bila dah abis berbuah, dia mati

mcmana e-na tanamnya?
best arr dpt petik kat pokok senirik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...