Monday 25 February 2013

Window Garden


Klik button Share di sebelah kanan untuk berkongsi entry ini dengan rakan-rakan di facebook...Sharing is Caring.

Projek pepagi ahad sebelum keluar ke Daiso Mid Valley Megamall. Menanam pokok-pokok bunga yang di beli di Nursery Sungai Buluh. Tak lupa million thanks to my hubby coz sudi temankan E-na ke Nursery Sungai Buluh. Ada masa lain kali temankan lagi ye...:-)  E-na letakkan hanging planter di tingkap dapur 2 daun. Tingkap 3 daun sebelahnya belum di hias kerana ada awning yang belum di pindahkan. Window Garden ini sebagai penyeri Taman Dapur di belakang rumah. Ada pokok bunga berwarna warni taklah hijau je semua kan. . Dibawahnya ada anak pokok Pak Choy yang baru berusia hampir 3 minggu.

Cantik tak? Sape suka taip  'I like' kat Comment box...ngeeee

Gambar di bawah adalah  tapak semaian untuk Taman Dapur. E-na semai biji benih Kacang panjang, bendi, terung, ketumbar, basil dan biji golden honey dew. Beli buah Golden Honey Dew di Tesco, manis sangat isinya terus semai biji...ingatkan tak tumbuh so letak banyak-banyak bijinya dalam satu polybag,,,tengok-tengok semua mencanak naik...tu kalau hidup semua nak pindah kan ke mana la pokoknya nanti....tanah tak mandang, jawabnya bawa balik kampung bagi mak dan mak mertua yang tanam.


Biasanya bila mula berkebun setiap kali balik ke kampung akan ambik  benih-benih pokok di rumah mak. Kali ni dah pesan minta mak semaikan pokok kesum, pegaga kampung, benih ulam raja, cekur dan batang ubi kayu. Bebila balik nanti angkut bawa ke Shah Alam.

Sebelum ni dah subur elok pokok kesum di Taman Mini Edible(klik). Tapi mati akibat kerja-kerja renovation rumah. Subur menghijau daunnya boleh tengok di sini. Pokok Kesum juga boleh hidup subur di Jepun. E-na pernah tanam dalam pasu(klik) dan di atas tanah di balkoni rumah (klik). Pokok kesum juga mengeluarkan bunga. Sweet light purple warnanya. Boleh tengok di sini(klik)

Benih Kangkung belum jumpa lagi...Di Cameron Highlands hari tu ada tapi mahal sangat RM5 sepeket. Dah cari di Giant and Tesco tapi tiada stok benih kangkung. Antara pokok lain yang E-na sedang cari adalah pokok tenggek burung/ pokok cabang tiga, Pokok Jenerih, dan  pokok gajus / pokok ketereh. Kalau ada sesiapa tau di mana nak dapatkan pokok-pokok tersebut boleh tinggalkan comment ye...rasanya Pasar Tani Stadium Shah Alam mungkin ada tapi belum sempat pergi lagi.

7 comments:

mamawana said...

Assalam,

Nice. Berbudi pada tanah. Wonderful hasilnya.. Hasil yg segar dan enak2

ct aju said...

comel 'window garden' tu...buka tingkap aje leh tgk bunga...nice

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum...Gud idea..sukeeeeee...

rostina76 said...

i likeeeeee.....betul la tu Ena, kalau tanam daun2 hijau je boring gak. btw semoga hidup subur hendaknya ;)

herny ridzwan said...

hai e-na, thanx melawat blog saya www.hernyhafiz.blogspot
:) saya pun mula tanam pokok2 berbunga since my daughter pun suka :)

nadia rashid said...

i like!...idea nih..:D

Hauro said...

Allah cantiknya pasu 🥰🥰🥰🥰

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...