Monday, 11 July 2011

:-> Alone...


Sepi keseorangan...
Ada 5 pokok serai yang di semai semasa autumn. 4 pokok E-na bawa masuk dalam rumah semasa winter kononya tak bagi kesejukan. Tinggal sepokok di luar rumah sebab tak cukup ruang nak letak pokok. Maklumlah rumah jepun comeiii je...ruang sempit mana nak letak pokok banyak-banyak.


Akhirnya kesemua yang tingal di dalam rumah yang nyaman mati. Bila summer tiba serai di luar rumah kembali mengeluarkan daun baru dan terus hidup sehingga ke hari ini. Tapi serai ini keseorangan tiada berteman...
.

Benih serai dari Malaysia pemberian Cik Anie sahaja yang hidup. Benih serai dari yus dan azah tak dapat di selamatkan...


Moral of the story:
  • Biarkan sahaja pokok serai di luar rumah walau apa musim sekalipun. Siram je bila nampak tanahnya hampir kering. Mungkin daunnya akan layu kering tapi akarnya tetap hidup.

7 comments:

Kak Rosaliza said...

Terlebih sayang mati lak pkk tu heheh..api nasib baik ada gak sepoko yg tinggal, lama2 tu beranak n merimbun la tu e-na

Amie said...

agaknya dia tak cukup makan tu...tak dpt cahaya (walaupun winter) dia nak juga hidup dlm alam semulajadinya..hehehhhheee

sayangsayangibu said...

akak punya serai, baru nak menjadi
tak sangka pulak dah boleh tuai, sbb selalu membeli je
alhamdulillah berjasa jugak serai tu
lepas ni dapat temanlah serai yg sebatang tu, siram je lah.

Ida,Japan said...

kesian kt dia..idup sorang2...tapi nasib baik pokok serai ida tumbuh semula dan ramai teman2nya...masa winter biar kt luar jer, sekarang mati idup semula...pokok kunyit pun dh idup juga..alhamdulillah, pokok kesum yg ida tanam jer dh mati, cuma skrg tinggal yg e-na bagi jer...tqvm, harap2 dia idup sampai akhirnya, sbb risau gak..tuan yg menjaga ni tak pandai nk jaga sgt, pas tu malas lak nk belek2 dia.heeeeee

Juwita Jamaludin said...

kak ena.. rajin menanam.. bagus la.. tula kat sini bila musin sejuk je mesti ada yang dah nak mati dah pokoknya tapi sebenarnya akarnya masih hidup..:) harao nanti serai tu membiak2 la yek..

ilahjy said...

kesiannya seraiii..kak punya serai di melaka tinggal tak bersiram harap hujan sesekali balik dpt juga bawa balik KL besar2 ibujari kaki.....semmoga serai e-na akan beranak pinak tunggu 1 bulan lagi penuh la tuuu

anie,Nagoya said...

ooooo....adres pasal ni.fhm...fhm...fhm...hahaha....serai kita semua mati.thn lepas blek mesia tak de sape yg nak siram.kalo gaya betul2 mesti sihat.sedih...

nak serai lagi?nnt kita cuba bawa yg ada akar.kali ni dah ada idea.isi lam tin @ kotak jajan, tak de le kene thn.kalo kita tak lupa lah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...