Wednesday, 18 September 2019

Pokok Pucuk Paku Dalam Pasu


Jalan-jalan dalam FB terjumpa posting tentang pucuk paku. Tanam pucuk paku dalam pasu tepi rumah. Senang kan, nak makan petik je tak perlu ke paya mencari pucuk paku. Ada yang menjual anak pucuk paku...wow best ni. Hati berbunga nak beli anak pokok pucuk paku. Mulalah berangan petik pucuk paku di mini garden..he he...E-na ada share kos beli kat sini.

Proses menyemai anak pokok pucuk paku ke dalam polybag bermula keesokan harinya. Medium yang E-na gunakan untuk pokok pucuk paku adalah tanah kompos (6+1) di campur dengan tanah merah dan sedikit sekam padi. 


Hari per 1(28/08/2019)


7 pokok anak pucuk paku berbaris untuk posing.


Anak-anak pokok pucuk paku siap ditanam dan disiram. Hiduplah kamu dengan subur dan memberi manfaat kepada semua.


 Hari ke 9 (6/9/ 2019)


 Pucuk yang pertama mula menonjolkan diri. Masya Allah...



Hari ke 15 (12/09/2019)


Pucuk telah berkembang menjadi daun paku. Anak paku bersaiz kecil menghasilkan daun selari manakala anak paku bersaiz besar menghasilkan daun yang bercabang2.


Ketujuh-tujuh anak pucuk paku telah mengeluarkan pucuk pertama dan berkembang.


Geram jerr tengok! Macam mimpi pun ye...pokok pucuk paku berada di dalam kebun mini E-na...teruja sangat!!!


Agak-agak Baja apa yang sesuai untuk pokok pucuk paku...organik / AB atau baja kimia? Kena buat research dulu...wish me luck!

2 comments:

Suria Amanda said...

Menariknya...SA pucuk paku kutip kat tepi sungai je...itupun abah yang tolong kutip..hehehe

michelle said...


Izin promo ya Admin^^
bosan tidak ada yang mau di kerjakan, mau di rumah saja suntuk,
mau keluar tidak tahu mesti kemana, dari pada bingung
mari bergabung dengan kami di ionqq^^com, permainan yang menarik dan menguras emosi
ayo ditunggu apa lagi.. segera bergabung ya dengan kami...
add Whatshapp : +85515373217 ^_~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...