Sunday 2 October 2011

Homemade Cili Kering


Klik button 'Share' di sebelah kanan untuk berkongsi entry ini di Facebook bersama rakan-rakan anda. Sharing is Caring...TQVM.


Gambar cili kering yang E-na buat sendiri. Waaaa hebat siap buat cili kering sendiri....agak-agak berapa banyak pokok cili merah yang E-na tanam untuk buat cili kering di atas....adalah 2 pokok cili merah yang lebat berbuah tahun lepas. 5 biji dari buahnya di biarkan kering di pokok. Kemudian E-na simpan untuk di buat benih. Tengok sini. Cili kering untuk buat benih je, bukan buat cili kering untuk masak...he he he.

Bila tiba natsu / musim panas benih di atas E-na semai. Gambar cili kering diatas di ambil setelah lebih kurang  hampir setahun cili kering disimpan.  Anak pokok cili merah berusia 1 minggu tengok sini dan pokok cili merah berusia 1 bulan klik sini. Habis ke semua 5 biji benih tu...ish! sebiji pun tak abis di semai. Tanah pun tak ada nak tanam banyak-banyak. 2 biji lagi dapatlah dipanjangkan ke Gifu. 

Sekarang pokok cili sudah besar dan baru mengeluarkan buah. Tapi tuannya agak sibuk...kesian pokok2 tak sempat di belai.


Klik 'LIKE' jika entry ini memberi manfaat / info kepada anda...anda pembakar semangat LK. TQVM!!

6 comments:

mamawana said...

Assalam,

Kasi up production itewww... Nak cili kering sekilo... heeee

Adry@Daun said...

As salam E-Na,
Dh ada rupa cili kering yg buat msk tu. Lps ni kalau ada stok cili merah blh la buat cili kering byk2..

rahel said...

Saya juga mau...

Acik Erna said...

Assalam E-na kak suka tengok pokok2 E-na.menjadi semua..sejuk tangan E-na..

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

isyyyy rajinnyer akak tanam
ayu bab tanam ni selalu pokok mati jer...uwaaaa keciwa taw....tapy bagus gak khen sini x der cili besar tue...tunggu natsu nk try tanam tgk

Mas said...

cantikk kedut2 cili ketring tu ena...
hmm..memang rajin makcik sorang ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...